Overzichten.net
Categoriën
€ 40.00
Tot halverwege de twintigste eeuw was men er nog van overtuigd, dat men in Nederland niet over de landschapsstijl kan spreken vóór de negentiende eeuw. Dit beeld is echter de laatste decennia aanzienlijk gewijzigd. Incidenteel onderzoek en een symposium, 'Nederlandse Tuinen in de achttiende eeuw' gaven een voorzet tot een nieuwe visie op de Landschapsstijl in Nederland, maar aan een samenvattende studie, waarin de introductie van de landschapsstijl centraal stond, bleef behoefte. De Nederlandse Landschapsstijl in de Achttiende Eeuw is een ingrijpende bewerking van het oorspronkelijke proefschrift van dr. Heimerick M.J. Tromp en werd aanzienlijk ingekort, zonder dat de kern van het onderzoek verloren ging. In het kort is allereerst aandacht besteed aan de landschapsstijl in Engeland, Frankrijk en Duitsland. Daarna wordt de Nederlandse situatie uitvoerig belicht aan de hand van vele details en voorbeelden. Het onderzoek naar de verschillende parken en tuinen werd in sterke mate vanuit de eigenaren opgezet met de gedachte, dat kennis over hun achtergrond, educatie, belangstelling en gedachtewereld kan leiden tot een beter inzicht in de revolutionaire veranderingen in de aanleg die op deze objecten plaatsvonden. Hierbij is niet alleen aandacht aan de grote, bekende voorbeelden zoals Biljoen en Beekhuizen, Het Loo en Elswout gegeven, maar komt ook een reeks minder spectaculaire buitenplaatsen en tuinen aan bod. Zo kon de 'canon' verbreed worden; een algemeen beeld van de landschapsstijl is immers niet alleen te schetsen aan de hand van de hoogtepunten. Dit maakt tevens duidelijk, hoe algemeen de verbreiding van het concept van de landschapsstijl in de achttiende eeuw al was in sociaal en geografisch opzicht. Het ging dan ook niet uitsluitend om een exclusieve 'modieuze' beweging van een kleine, exclusief-aristocratische elite, al leverde die wel enkele belangrijke 'founding fathers'. Ook wordt in het boek aandacht besteed aan de politieke achtergronden van de eigenaren en de mogelijke symbolische betekenis die tuinen en parken konden dragen. Dr. Heimerick M.J. Tromp (1950) is cultuurhistoricus, buitenplaatsdeskundige, oud-wetenschappelijk medewerker van de Stichting PHB (1984-2010). Hij promoveerde in 2000 op de introductie van de Landschapsstijl in Nederland. Tegenwoordig is hij als adviseur verbonden aan Arcadis Nederland bv en Conserf Monumentenzorg te Leiden. Hij is tevens bestuurslid van diverse monumentenorganisaties en commissaris van Vereniging Hendrick de Keyser. Daarnaast leidt hij in voor- en najaar een Cultural Guesthouse in Marrakech, Les Trois Pilliers.
€ 40.00
Tot halverwege de twintigste eeuw was men er nog van overtuigd, dat men in Nederland niet over de landschapsstijl kan spreken vóór de negentiende eeuw. Dit beeld is echter de laatste decennia aanzienlijk gewijzigd. Incidenteel onderzoek en een symposium, 'Nederlandse Tuinen in de achttiende eeuw' gaven een voorzet tot een nieuwe visie op de Landschapsstijl in Nederland, maar aan een samenvattende studie, waarin de introductie van de landschapsstijl centraal stond, bleef behoefte. De Nederlandse Landschapsstijl in de Achttiende Eeuw is een ingrijpende bewerking van het oorspronkelijke proefschrift van dr. Heimerick M.J. Tromp en werd aanzienlijk ingekort, zonder dat de kern van het onderzoek verloren ging. In het kort is allereerst aandacht besteed aan de landschapsstijl in Engeland, Frankrijk en Duitsland. Daarna wordt de Nederlandse situatie uitvoerig belicht aan de hand van vele details en voorbeelden. Het onderzoek naar de verschillende parken en tuinen werd in sterke mate vanuit de eigenaren opgezet met de gedachte, dat kennis over hun achtergrond, educatie, belangstelling en gedachtewereld kan leiden tot een beter inzicht in de revolutionaire veranderingen in de aanleg die op deze objecten plaatsvonden. Hierbij is niet alleen aandacht aan de grote, bekende voorbeelden zoals Biljoen en Beekhuizen, Het Loo en Elswout gegeven, maar komt ook een reeks minder spectaculaire buitenplaatsen en tuinen aan bod. Zo kon de 'canon' verbreed worden; een algemeen beeld van de landschapsstijl is immers niet alleen te schetsen aan de hand van de hoogtepunten. Dit maakt tevens duidelijk, hoe algemeen de verbreiding van het concept van de landschapsstijl in de achttiende eeuw al was in sociaal en geografisch opzicht. Het ging dan ook niet uitsluitend om een exclusieve 'modieuze' beweging van een kleine, exclusief-aristocratische elite, al leverde die wel enkele belangrijke 'founding fathers'. Ook wordt in het boek aandacht besteed aan de politieke achtergronden van de eigenaren en de mogelijke symbolische betekenis die tuinen en parken konden dragen. Dr. Heimerick M.J. Tromp (1950) is cultuurhistoricus, buitenplaatsdeskundige, oud-wetenschappelijk medewerker van de Stichting PHB (1984-2010). Hij promoveerde in 2000 op de introductie van de Landschapsstijl in Nederland. Tegenwoordig is hij als adviseur verbonden aan Arcadis Nederland bv en Conserf Monumentenzorg te Leiden. Hij is tevens bestuurslid van diverse monumentenorganisaties en commissaris van Vereniging Hendrick de Keyser. Daarnaast leidt hij in voor- en najaar een Cultural Guesthouse in Marrakech, Les Trois Pilliers.
€ 26.00
Tuin smakelijk! bevat ontelbare tuintips, technieken, concrete voorbeelden en ervaringen Vera Greutink laat zien hoe je makkelijk en op een natuurlijke manier allerlei eetbare planten kunt telen en toepasbaar op verschillende schalen. Of je nu een tuin in je potten kweekt, eenjarige groente teelt, of een mooie permanente bostuin aanlegt. Vera leert je hoe je op een natuurlijke manier kunt tuinieren, waarin je met de natuur meewerkt. Spuiten hoeft niet, de bodem wordt met respect behandeld, spitten blijft achterwege en eetbare planten worden in kleurrijke polyculturen geteeld. Hierdoor creëer je een gezonde en productieve tuin waarin je bodem en planten een natuurlijk evenwicht vinden, weerbaarder zijn en gezonder blijven. Deze werkbesparende technieken maken tuinieren ook veel plezieriger en ook voor de drukke, moderne mens haalbaar. "Vera weet als geen ander hoe je de theorie van permacultuur meteen kunt omzetten in de praktijk. Geen uitdaging is haar te groot of te klein en haar enthousiasme werkt aanstekelijk." Peter Bauwens - kwekerij De nieuwe tuin, auteur van o.a. 'De nieuwe moestuin' "De verfrissende helderheid, die ik ken van het lesgeven met Vera, kenmerkt ook dit boek van haar. Wat boffen al die nieuwe en doorgewinterde tuiniers, dat zij zich door haar praktijk kunnen laten voeden!" Fransjan de Waard - docent permacultuur, auteur van 'Tuinen van overvloed' "Ongeacht de omvang van je tuin, Vera maakt duidelijk hoe je met een praktisch ontwerp, slimme handigheidjes en juiste timing kunt genieten van knisperverse groente, smakelijk fruit en fleurige bloemen, precies zoals de natuur dat ook doet." Claudia Reina - tuinier, auteur en uitgever van 'Smultuin'
€ 25.75
Eco-engineering onder redactie van Hein van Bohemen en met bijdragen van Rob van den Boomen, Ellen van Bueren, Aad van den Burg, Theo Claassen, Juri Czabanowski, Harry Geerlings, Paul de Graaf, Stef Janssen, Ruud Kampf, Marc Ottelé, Wim van der Putten, Robbert Snep, Jaap Spoelstra, Geert Truijen, Huub de Vriend, Mindert de Vries, Theo Vulink, Jeroen van Westen, Mieke Weterings en ZUS-architecten Voorbeelden van eco-engineering die in dit boek verder worden uitgewerkt: - Een ecosysteembenadering van ons afvalwater door middel van onder meer het toepassen van kleinschalige waterzuiveringssystemen. - Stedelijke landbouw of stadslandbouw: hoe kan stedelijke landbouw en tuinbouw (inclusief moestuinen en volkstuinen) een rol spelen in het verduurzamen van onze samenleving? - Groene infrastructuren en weginfrastructuren in het landschap. - Stedelijke ecologie: de betekenis van planten en dieren in een stedelijke omgeving, w.o. bedrijventerreinen en de rol van natuurrijke parken en tuinen in de gebouwde omgeving. - Het begroenen van de gebouwde omgeving, w.o. het toepassen van groene daken en groene gevels met als voordelen: waterretentie en waterverdamping met minder afstromend water, isolerende werking en vermindering van het hitte-eilandeffect in stedelijke gebieden en vergroting van de ecologische waarde en beleefbaarheid van planten en dieren door mensen. - Bouwen met de natuur: toepassing van eco-engineering in de natte waterbouw. - Herstel van ecosystemen waarbij een kleine ingreep tot herstel leidt (bijvoorbeeld planten van houtwallen en houtsingels langs perceels-grenzen en langs waterlopen in intensief gebruikte landschappen; het realiseren van natuurvriendelijke oevers van landbouwsloten, bermsloten van wegen, beken, kanalen en rivieren). - Raamwerk voor ruimte; kwaliteit als uitgangspunt. Ruimtelijke ontwik-keling met behulp van een robuust ruimtelijk raamwerk gebaseerd op duurzaamheid en kwaliteit. Uitgegeven door de VSSD URL: http://www.vssd.nl/hlf/f047.htm
€ 25.75
Eco-engineering onder redactie van Hein van Bohemen en met bijdragen van Rob van den Boomen, Ellen van Bueren, Aad van den Burg, Theo Claassen, Juri Czabanowski, Harry Geerlings, Paul de Graaf, Stef Janssen, Ruud Kampf, Marc Ottelé, Wim van der Putten, Robbert Snep, Jaap Spoelstra, Geert Truijen, Huub de Vriend, Mindert de Vries, Theo Vulink, Jeroen van Westen, Mieke Weterings en ZUS-architecten Voorbeelden van eco-engineering die in dit boek verder worden uitgewerkt: - Een ecosysteembenadering van ons afvalwater door middel van onder meer het toepassen van kleinschalige waterzuiveringssystemen. - Stedelijke landbouw of stadslandbouw: hoe kan stedelijke landbouw en tuinbouw (inclusief moestuinen en volkstuinen) een rol spelen in het verduurzamen van onze samenleving? - Groene infrastructuren en weginfrastructuren in het landschap. - Stedelijke ecologie: de betekenis van planten en dieren in een stedelijke omgeving, w.o. bedrijventerreinen en de rol van natuurrijke parken en tuinen in de gebouwde omgeving. - Het begroenen van de gebouwde omgeving, w.o. het toepassen van groene daken en groene gevels met als voordelen: waterretentie en waterverdamping met minder afstromend water, isolerende werking en vermindering van het hitte-eilandeffect in stedelijke gebieden en vergroting van de ecologische waarde en beleefbaarheid van planten en dieren door mensen. - Bouwen met de natuur: toepassing van eco-engineering in de natte waterbouw. - Herstel van ecosystemen waarbij een kleine ingreep tot herstel leidt (bijvoorbeeld planten van houtwallen en houtsingels langs perceels-grenzen en langs waterlopen in intensief gebruikte landschappen; het realiseren van natuurvriendelijke oevers van landbouwsloten, bermsloten van wegen, beken, kanalen en rivieren). - Raamwerk voor ruimte; kwaliteit als uitgangspunt. Ruimtelijke ontwik-keling met behulp van een robuust ruimtelijk raamwerk gebaseerd op duurzaamheid en kwaliteit. Uitgegeven door de VSSD URL: http://www.vssd.nl/hlf/f047.htm
€ 26.00
Tuin smakelijk! bevat ontelbare tuintips, technieken, concrete voorbeelden en ervaringen Vera Greutink laat zien hoe je makkelijk en op een natuurlijke manier allerlei eetbare planten kunt telen en toepasbaar op verschillende schalen. Of je nu een tuin in je potten kweekt, eenjarige groente teelt, of een mooie permanente bostuin aanlegt. Vera leert je hoe je op een natuurlijke manier kunt tuinieren, waarin je met de natuur meewerkt. Spuiten hoeft niet, de bodem wordt met respect behandeld, spitten blijft achterwege en eetbare planten worden in kleurrijke polyculturen geteeld. Hierdoor creëer je een gezonde en productieve tuin waarin je bodem en planten een natuurlijk evenwicht vinden, weerbaarder zijn en gezonder blijven. Deze werkbesparende technieken maken tuinieren ook veel plezieriger en ook voor de drukke, moderne mens haalbaar. "Vera weet als geen ander hoe je de theorie van permacultuur meteen kunt omzetten in de praktijk. Geen uitdaging is haar te groot of te klein en haar enthousiasme werkt aanstekelijk." Peter Bauwens - kwekerij De nieuwe tuin, auteur van o.a. 'De nieuwe moestuin' "De verfrissende helderheid, die ik ken van het lesgeven met Vera, kenmerkt ook dit boek van haar. Wat boffen al die nieuwe en doorgewinterde tuiniers, dat zij zich door haar praktijk kunnen laten voeden!" Fransjan de Waard - docent permacultuur, auteur van 'Tuinen van overvloed' "Ongeacht de omvang van je tuin, Vera maakt duidelijk hoe je met een praktisch ontwerp, slimme handigheidjes en juiste timing kunt genieten van knisperverse groente, smakelijk fruit en fleurige bloemen, precies zoals de natuur dat ook doet." Claudia Reina - tuinier, auteur en uitgever van 'Smultuin'
€ 26.00
Tuin smakelijk! bevat ontelbare tuintips, technieken, concrete voorbeelden en ervaringen Vera Greutink laat zien hoe je makkelijk en op een natuurlijke manier allerlei eetbare planten kunt telen en toepasbaar op verschillende schalen. Of je nu een tuin in je potten kweekt, eenjarige groente teelt, of een mooie permanente bostuin aanlegt. Vera leert je hoe je op een natuurlijke manier kunt tuinieren, waarin je met de natuur meewerkt. Spuiten hoeft niet, de bodem wordt met respect behandeld, spitten blijft achterwege en eetbare planten worden in kleurrijke polyculturen geteeld. Hierdoor creëer je een gezonde en productieve tuin waarin je bodem en planten een natuurlijk evenwicht vinden, weerbaarder zijn en gezonder blijven. Deze werkbesparende technieken maken tuinieren ook veel plezieriger en ook voor de drukke, moderne mens haalbaar. "Vera weet als geen ander hoe je de theorie van permacultuur meteen kunt omzetten in de praktijk. Geen uitdaging is haar te groot of te klein en haar enthousiasme werkt aanstekelijk." Peter Bauwens - kwekerij De nieuwe tuin, auteur van o.a. 'De nieuwe moestuin' "De verfrissende helderheid, die ik ken van het lesgeven met Vera, kenmerkt ook dit boek van haar. Wat boffen al die nieuwe en doorgewinterde tuiniers, dat zij zich door haar praktijk kunnen laten voeden!" Fransjan de Waard - docent permacultuur, auteur van 'Tuinen van overvloed' "Ongeacht de omvang van je tuin, Vera maakt duidelijk hoe je met een praktisch ontwerp, slimme handigheidjes en juiste timing kunt genieten van knisperverse groente, smakelijk fruit en fleurige bloemen, precies zoals de natuur dat ook doet." Claudia Reina - tuinier, auteur en uitgever van 'Smultuin'
€ 606.00
Uw accommodatie bevindt zich op een mooi vakantiepark op slechts 3 km afstand van de toeristische trekpleister Sirmione. Het vakantiecomplex ligt aan het begin van het schitterende schiereiland van Sirmione, aan de zuidelijke kant van het Garda Meer. Het complex strekt zich uit over 160.000m² te midden van groene velden, tuinen en verschillende bloemen. Het park is opgedeeld in 294 bungalows, verdeeld in wooneenheden van twee tot acht bungalows en 100 maxicaravans. Dit park biedt u een ongekend aantal faciliteiten die zullen voldoen aan uw wensen voor een prettig vakantieverblijf. Op het terrein bevindt zich ook een restaurant met een adembenemend uitzicht over het meer en waar u van internationale en regionale culinaire specialiteiten kunt genieten. Er worden verschillende thema avonden georganiseerd zoals de buffet- en barbecue avonden. Ook bestaat er de mogelijkheid om van een ontbijtbuffet te genieten. In het restaurant is het mogelijk tegen aantrekkelijke prijzen een half pension of een vol pension te boeken. Verder vindt u op het terrein een bar, twee moderne congreszalen (240+80 personen) en een miniclub met animatie. Er is zelfs een supermarkt met een groot assortiment. Verder kunt u op het complex tal van activiteiten ondernemen zoals verschillende watersporten of waterfietsen of kanoën huren op het privé strand. Qua sport en andere activiteiten zult u hier voldoende aan uw trekken komen. Zo zijn er zes tennisvelden, een voetbalveldje, beach volleybal, tafeltennis, boogschieten, minigolf en een speeltuin. Zo bevinden zich op het complex maar liefst drie zwembaden, waarvan één speciaal voor kinderen en een andere voorzien van hydromassage. Verder worden aerobics les en watergymnastiek georganiseerd. Dansen, live muziek, shows, cabaret en concerten zijn enkele voorbeelden die elke avond van mei tot september in het amfitheater door het animatieteam worden gehouden. Bij de kiosk is er een heel groot assortiment van allerlei soorten ijs te krijgen, leuk voor groot en klein. U kunt ook ter plekke fietsen huren. Bovendien kunt u gebruik maken van meerdere gezamenlijke wasserettes voorzien van was- en droogmachines. Bij de receptie staan kluizen tot uw beschikking en bovendien kunt u hier ook beschikken over ADSL en Wireless internet.
€ 606.00
Uw accommodatie bevindt zich op een mooi vakantiepark op slechts 3 km afstand van de toeristische trekpleister Sirmione. Het vakantiecomplex ligt aan het begin van het schitterende schiereiland van Sirmione, aan de zuidelijke kant van het Garda Meer. Het complex strekt zich uit over 160.000m² te midden van groene velden, tuinen en verschillende bloemen. Het park is opgedeeld in 294 bungalows, verdeeld in wooneenheden van twee tot acht bungalows en 100 maxicaravans. Dit park biedt u een ongekend aantal faciliteiten die zullen voldoen aan uw wensen voor een prettig vakantieverblijf. Op het terrein bevindt zich ook een restaurant met een adembenemend uitzicht over het meer en waar u van internationale en regionale culinaire specialiteiten kunt genieten. Er worden verschillende thema avonden georganiseerd zoals de buffet- en barbecue avonden. Ook bestaat er de mogelijkheid om van een ontbijtbuffet te genieten. In het restaurant is het mogelijk tegen aantrekkelijke prijzen een half pension of een vol pension te boeken. Verder vindt u op het terrein een bar, twee moderne congreszalen (240+80 personen) en een miniclub met animatie. Er is zelfs een supermarkt met een groot assortiment. Verder kunt u op het complex tal van activiteiten ondernemen zoals verschillende watersporten of waterfietsen of kanoën huren op het privé strand. Qua sport en andere activiteiten zult u hier voldoende aan uw trekken komen. Zo zijn er zes tennisvelden, een voetbalveldje, beach volleybal, tafeltennis, boogschieten, minigolf en een speeltuin. Zo bevinden zich op het complex maar liefst drie zwembaden, waarvan één speciaal voor kinderen en een andere voorzien van hydromassage. Verder worden aerobics les en watergymnastiek georganiseerd. Dansen, live muziek, shows, cabaret en concerten zijn enkele voorbeelden die elke avond van mei tot september in het amfitheater door het animatieteam worden gehouden. Bij de kiosk is er een heel groot assortiment van allerlei soorten ijs te krijgen, leuk voor groot en klein. U kunt ook ter plekke fietsen huren. Bovendien kunt u gebruik maken van meerdere gezamenlijke wasserettes voorzien van was- en droogmachines. Bij de receptie staan kluizen tot uw beschikking en bovendien kunt u hier ook beschikken over ADSL en Wireless internet.
€ 24.95
Genomineerd voor de Jan Wolkers Prijs 2016. Genieten van heerlijk fruit, groente, kruiden en eetbare bloemen van 'eigen grond' kan ook met een kleine tuin of balkon. Dit boek biedt volop inspiratie voor ontwerp, aanleg en onderhoud van een kleine eetbare tuin met vaste planten. En dat alles zonder veel werk en onderhoud. De vele praktische tips, haalbare voorbeelden en ontwerpen helpen je op weg!

'Een kleine eetbare tuin' biedt een verse kijk op tuinaanleg en geeft een 10-tal tot in detail uitgewerkte ontwerpen met bijbehorende plantenlijst voor geurige, kleurige en smaakvolle tuinen.

- Een eetbare siertuin aanleggen op het balkon, in bakken en in de volle grond
- Met vaste planten (zonplanten, schaduwplanten, hoog, laag, vast, pot)
- Inspirerende aanwijzingen voor tuinaanleg en tuinontwerp
- Optimale benutting van zonlicht en regenwater
- Vaste, winterharde, overblijvende en zelf zaaiende planten, dus weinig onderhoud
- Zaaien, stekken, vermeerderen, scheuren
- Gereedschappen, harde materialen, steunen van klimplanten
- Dieren en insecten lokken en afweren, composteren
- Tips voor oogsten, bewaren en verwerken
- Met losse plantenlijst al keuzewijzer (meer dan 200 soorten eetbare vaste planten)

Uniek is de losse plantenlijst als keuzewijzer: met meer dan 200 soorten eetbare vaste planten (met informatie over o.a. grondsoort, groeiwijze en toepassing in de keuken). Deze is uitneembaar en kan makkelijk meegenomen worden naar het tuincentrum. Heel handig!

'Een kleine eetbare tuin' is een heerlijk creatief boek, ook geschikt voor beginners!

Uit de pers
'Tuintjes om je vingers bij af te likken' - Trouw
'Moestuin en siertuin in één... Hoe tover je een kleine stadstuin om in een eetbaar paradijs? Madelon Oostwoud vult het gat tussen gangbare moestuinboeken en uitgebreide boeken over permacultuur' - roosgoesgreen
'Eindelijk een Nederlands boek over wat permacultuur nastreeft: samenwerken met de natuur, óók op kleine schaal, in eigen tuin. Met de losse lijst vaste eetbare planten heeft Madelon baanbrekend werk verricht.'Taco Blom Permacultuur School Nederland

Madelon Oostwoud is stylist en ontwerper. Ze schreef verschillende hobbyboeken en tuiniert al meer dan 20 jaar op 5 x 5 meter.

tuinboeken, tuinontwerpen, tuinplannen, tuinaanleg, tuinideeën, pluktuinen, eetbare planten, bloemen, vaste planten, groentes, fruit, bessen, zaden, kruiden, eten uit de natuur, kleine tuin aanleggen, balkon, dakterras, minituin, siertuinen, natuurlijk tuinieren, natuurvriendelijk tuinieren, ecologisch tuinieren, biologisch tuinieren, plantenlijsten, permacultuur, paleo, moestuin, stadstuinieren, tuinieren in de stad, kleine stadstuin
€ 24.95
Genomineerd voor de Jan Wolkers Prijs 2016. Genieten van heerlijk fruit, groente, kruiden en eetbare bloemen van 'eigen grond' kan ook met een kleine tuin of balkon. Dit boek biedt volop inspiratie voor ontwerp, aanleg en onderhoud van een kleine eetbare tuin met vaste planten. En dat alles zonder veel werk en onderhoud. De vele praktische tips, haalbare voorbeelden en ontwerpen helpen je op weg! 'Een kleine eetbare tuin' biedt een verse kijk op tuinaanleg en geeft een 10-tal tot in detail uitgewerkte ontwerpen met bijbehorende plantenlijst voor geurige, kleurige en smaakvolle tuinen. - Een eetbare siertuin aanleggen op het balkon, in bakken en in de volle grond - Met vaste planten (zonplanten, schaduwplanten, hoog, laag, vast, pot) - Inspirerende aanwijzingen voor tuinaanleg en tuinontwerp - Optimale benutting van zonlicht en regenwater - Vaste, winterharde, overblijvende en zelf zaaiende planten, dus weinig onderhoud - Zaaien, stekken, vermeerderen, scheuren - Gereedschappen, harde materialen, steunen van klimplanten - Dieren en insecten lokken en afweren, composteren - Tips voor oogsten, bewaren en verwerken - Met losse plantenlijst al keuzewijzer (meer dan 200 soorten eetbare vaste planten) Uniek is de losse plantenlijst als keuzewijzer: met meer dan 200 soorten eetbare vaste planten (met informatie over o.a. grondsoort, groeiwijze en toepassing in de keuken). Deze is uitneembaar en kan makkelijk meegenomen worden naar het tuincentrum. Heel handig! 'Een kleine eetbare tuin' is een heerlijk creatief boek, ook geschikt voor beginners! Uit de pers 'Tuintjes om je vingers bij af te likken' - Trouw 'Moestuin en siertuin in één... Hoe tover je een kleine stadstuin om in een eetbaar paradijs? Madelon Oostwoud vult het gat tussen gangbare moestuinboeken en uitgebreide boeken over permacultuur' - roosgoesgreen 'Eindelijk een Nederlands boek over wat permacultuur nastreeft: samenwerken met de natuur, óók op kleine schaal, in eigen tuin. Met de losse lijst vaste eetbare planten heeft Madelon baanbrekend werk verricht.'Taco Blom Permacultuur School Nederland Madelon Oostwoud is stylist en ontwerper. Ze schreef verschillende hobbyboeken en tuiniert al meer dan 20 jaar op 5 x 5 meter. tuinboeken, tuinontwerpen, tuinplannen, tuinaanleg, tuinideeën, pluktuinen, eetbare planten, bloemen, vaste planten, groentes, fruit, bessen, zaden, kruiden, eten uit de natuur, kleine tuin aanleggen, balkon, dakterras, minituin, siertuinen, natuurlijk tuinieren, natuurvriendelijk tuinieren, ecologisch tuinieren, biologisch tuinieren, plantenlijsten, permacultuur, paleo, moestuin, stadstuinieren, tuinieren in de stad, kleine stadstuin
€ 24.95
Genomineerd voor de Jan Wolkers Prijs 2016. Genieten van heerlijk fruit, groente, kruiden en eetbare bloemen van 'eigen grond' kan ook met een kleine tuin of balkon. Dit boek biedt volop inspiratie voor ontwerp, aanleg en onderhoud van een kleine eetbare tuin met vaste planten. En dat alles zonder veel werk en onderhoud. De vele praktische tips, haalbare voorbeelden en ontwerpen helpen je op weg! 'Een kleine eetbare tuin' biedt een verse kijk op tuinaanleg en geeft een 10-tal tot in detail uitgewerkte ontwerpen met bijbehorende plantenlijst voor geurige, kleurige en smaakvolle tuinen. - Een eetbare siertuin aanleggen op het balkon, in bakken en in de volle grond - Met vaste planten (zonplanten, schaduwplanten, hoog, laag, vast, pot) - Inspirerende aanwijzingen voor tuinaanleg en tuinontwerp - Optimale benutting van zonlicht en regenwater - Vaste, winterharde, overblijvende en zelf zaaiende planten, dus weinig onderhoud - Zaaien, stekken, vermeerderen, scheuren - Gereedschappen, harde materialen, steunen van klimplanten - Dieren en insecten lokken en afweren, composteren - Tips voor oogsten, bewaren en verwerken - Met losse plantenlijst al keuzewijzer (meer dan 200 soorten eetbare vaste planten) Uniek is de losse plantenlijst als keuzewijzer: met meer dan 200 soorten eetbare vaste planten (met informatie over o.a. grondsoort, groeiwijze en toepassing in de keuken). Deze is uitneembaar en kan makkelijk meegenomen worden naar het tuincentrum. Heel handig! 'Een kleine eetbare tuin' is een heerlijk creatief boek, ook geschikt voor beginners! Uit de pers 'Tuintjes om je vingers bij af te likken' - Trouw 'Moestuin en siertuin in één... Hoe tover je een kleine stadstuin om in een eetbaar paradijs? Madelon Oostwoud vult het gat tussen gangbare moestuinboeken en uitgebreide boeken over permacultuur' - roosgoesgreen 'Eindelijk een Nederlands boek over wat permacultuur nastreeft: samenwerken met de natuur, óók op kleine schaal, in eigen tuin. Met de losse lijst vaste eetbare planten heeft Madelon baanbrekend werk verricht.'Taco Blom Permacultuur School Nederland Madelon Oostwoud is stylist en ontwerper. Ze schreef verschillende hobbyboeken en tuiniert al meer dan 20 jaar op 5 x 5 meter. tuinboeken, tuinontwerpen, tuinplannen, tuinaanleg, tuinideeën, pluktuinen, eetbare planten, bloemen, vaste planten, groentes, fruit, bessen, zaden, kruiden, eten uit de natuur, kleine tuin aanleggen, balkon, dakterras, minituin, siertuinen, natuurlijk tuinieren, natuurvriendelijk tuinieren, ecologisch tuinieren, biologisch tuinieren, plantenlijsten, permacultuur, paleo, moestuin, stadstuinieren, tuinieren in de stad, kleine stadstuin
€ 30.00
De reeks van de Risale-i Nur bewijst de waarheden van de Qur'an en legt deze uit aan de hand van een positief wetenschappelijk perspectief. Zij verschaft ons op een heldere, beeldende en overtuigende wijze antwoorden op de belangrijkste vragen van de mensheid naar de zin van het bestaan, zoals: "Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar ga ik heen? Wat is mijn verantwoordelijkheid in deze wereld? Waar komen de schepselen vandaan en waar gaan ze heen? Wat is het wezen, wat is de waarheid van deze schepselen?" De Risale-i Nur beoogt een antwoord op deze vragen te formuleren en als zodanig de zielen en de geesten van de mensen te verlichten. Dat wil zeggen dat er vier fundamentele doelstellingen van de Qur'an zijn: de eenheid van Allah, het profeetschap, de wederopstanding en 'de rechtvaardigheid en de aanbidding'. Wanneer de mensheid, als een uitgestrekte karavaan, een lange processie, vanuit de valleien van het verleden vertrekt, de reis aanvangt in de woestijn van het bestaan en het leven, en voortschrijdt naar de hoogten van de toekomst, en zich geplaatst ziet tegenover de tuinen van de toekomst, dan wendt het universum haar gezicht tot haar. Het lijkt alsof de regering van de schepping, de kennis van wijsheid oftewel de filosofie naar de mensheid zendt teneinde de mensen te ondervragen en hun posities te bepalen, wanneer ze vragen stelt als: "O mensheid! Waar kom je vandaan? Waar ga je naar toe? Wat ben je hier aan het doen? Wie is je leider? Wie is je woordvoerder?" Op een keer, tijdens een dergelijke conversatie stond iemand op te midden van de mensheid, zoals ook profeten als hij voordien waren opgestaan, met autoriteit, de heer van de mensheid Mohammed al-Hashimi (saw), en hij sprak met de tong van de Qur'an: "O, filosofie! Wij allen, menselijke wezens, rijzen omhoog vanuit de macht van de Pre-eeuwige Sultan, vanuit de duisternis van het niet-bestaan naar het licht van het bestaan, en wij allen, zonen van Adam, zijn vertegenwoordigers boven onze broederschepselen wat het dragen van de aan ons toevertrouwde verantwoordelijkheid betreft. We zijn onderweg naar het pad van gelukzaligheid, en in deze wereld houden we ons bezig met de voorbereiding van die gelukzaligheid en met de ontwikkeling van de bekwaamheden, welke ons kapitaal vormen. En ik ben hun meester en hun woordvoerder. Hier bevindt zich een manifest in mijn hand, het woord van de Pre-eeuwige Heerser, de glorieuze Qur'an, waarop het zegel van wonderbaarlijkheid sprankelt en schittert." Aangezien via de heilige Qur'an de beantwoorder van deze vragen, de verschaffer van de correcte antwoorden niets en niemand minder dan Mohammed de Arabier (saw) is, zodoende begrijpen wij hieruit dat de kern van de Qur'an op de bovenvermelde vier fundamentele doelstellingen berust! Deze reeks van verhandelingen, die de filosofie van de Qur'an in de twintigste eeuw weergeeft, een fundament geeft, bewijst en verkondigt dat de islamitische beschaving, welke aan de ene zijde technologie, wetenschap en kunst als materieel perspectief en aan de andere zijde geloof en ethiek als spiritueel perspectief in zich herbergt, alle andere beschavingen achter zich zal laten. We kunnen twee soorten tafsir, exegeses, boeken met uitleg, verklaringen en toelichtingen onderscheiden: De eerste soort bestaat uit de standaardexegeses waarbij en waarin men betekenissen van de formuleringen, de woorden en de beelden en de zinnen van de Qur'an kan aantreffen. Deze benaderingswijze wordt ook wel 'de interpretatie met betrekking tot de woorden van de Qur'an' genoemd'. Hierbij zijn twee nevensoorten aanwijsbaar. De eerste nevensoort bestaat uit interpretaties met betrekking tot 'riwaya' (overlevering). Deze interpretaties steunen en baseren zich op de verzen van de heilige Qur'an, de soenna van de boodschapper van Allah (saw), de werken van de metgezellen van de profeet en die van hun opvolgers. De tafsiruitgave van Ibn Jarir at-Tabari, Djami' al-bayan fi tafsir al-Qur'an, en die van Ibn Kathir, Tafsir al-Qur'an al-Azim, vormen twee voorbeelden van deze soort tafsir. De tweede nevensoort bestaat uit interpretaties met betrekking tot 'diraya' (wijsheid). Deze interpretaties steunen en baseren zich niet alleen op overleveringen, maar tevens op redenering en op de wijsheid om een 'oordeel te kunnen vellen'. De tafsiruitgave van Zamakhshari, al-Kashshaf, en de monumentale uitgave van Fakhr ad-Din ar-Razi, Tafsîr al-Kabîr, vormen twee voorbeelden van deze soort tafsir. De tweede soort tafsir boeken is die van exegeses waarbij en waarin de waarheden van de Qur'an ten opzichte van het geloof met onweerlegbare bewijzen worden uiteengezet en aangetoond. Deze soort wordt ook wel de 'manawie', de spirituele tafsir genoemd. De werk van Imam al-Ghazali, Ihyâu Ulûm ad-Din, en van Imam Rabbani, Maktubat, worden tot deze categorie tafsirboeken gerekend. Het meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld van deze tafsircategorie is de reeks van de Risale-i Nur, van de islamitische geleerde Bediuzzaman Said Nursi; deze reeks bevat in totaal honderddertig traktaten. Het boek 'de Woorden' vormt de eerste en de meest belangrijke pijler van de vier grondpijlers van deze reeks: de Woorden, de Brieven, de Flitsen en de Stralen. Risale-i Nur is een weergaloze 'manawie' tafsir, die de filosofen tot nadenken stemt en tenslotte tot zwijgen brengt. Risale-i Nur legt, met haar subjectieve perspectief, op een rationele en logisch-objectieve wijze de waarheden van ons heilige boek Qur'an uit, een boek dat miljoenen mensen al veertien eeuwen heeft begeleid en geleid. De vertaling van Sözler, de Woorden, waarvan wij hier het genoegen hebben haar te presenteren en te introduceren in de Nederlandse taal, vormt een interpretatie van de lichtgevende verzen van de Qur'an. Het boek is, met de geloofswaarheden en met de waarheden van tawhid, een met bewijzen ondersteunde tafsiruitgave, toegankelijk en begrijpelijk voor iedere laag van een bevolking. Vanuit een positieve wetenschappelijke benadering kan het boek ongelovigen tot nadenken aanzetten en zelfs overtuigen, kan het iedereen aanspreken en zelfs de meest verstarde, eigenwijze filosofen tot zwijgen brengen. Risale-i Nur beantwoordt de meest vitale vragen ten aanzien van de islam en in het bijzonder ten aanzien van het geloof. Het boek legt de niveaus van geloven uit, vanuit het atoom tot en met de zon, en het bewijst de eenheid van Allah en de waarheid, de oprechtheid van het profeetschap. Het boek behandelt alle kwesties betreffende geloof de waardigheid van geloof, vanaf de lagen van de hemel en de aarde, vanaf het onderwerp engelen en de geesten, vanaf de waarheid van de tijd tot en met het bestaan van het hiernamaals, de wederopstanding, het paradijs en de hel, tot en met de werkelijkheid van de dood, de bron van de eeuwige gelukzaligheid en de eeuwige bestraffing. En het boek behandelt deze kwesties via bewijsvoering en argumentatie, via een logische benaderingswijze en een wetenschappelijke onderbouwing. Risale-i Nur manifesteert zich als een meesterwerk, dat zowel ons verstand als ons hart met getuigenissen, verlichtingen en bewijzen overtuigt. Volgens Bediuzzaman bestaan er twee boeken van Allah de Verhevene. Het eerste is het boek der schepping, dat een manifestatie van de eigenschappen van 'takwin' (het scheppen van Allah) en 'qudrah' (de macht van Allah) is. De oordelen van dit boek, oftewel de wetten welke overal in het universum gelden, worden 'sharia at-takwiniyya' genoemd. Echter, de ongelovigen hebben deze wetten ten onrechte 'de natuurwetten' genoemd. Het tweede boek is de Edele Qur'an, een begrip afkomstig uit de eigenschap 'kalam' (het spreken van Allah). Dit tweede boek is als het ware een ware interpretatie van het eerste boek, hetgeen inhoudt dat de Qur'an de interpretatie van het boek der schepping vormt. Vanwege die omstandigheid kunnen er dus geen controverses bestaan tussen deze twee boeken. Alle wetenschappen die het boek van de schepping interpreteren met behulp van openbaring en redenering kunnen geen contrasten vinden of onoverbrugbare controverses tegenkomen met (de oordelen van) de Qur'an. In 'de Woorden' wordt deze waarheid bevestigd door middel van vele voorbeelden uit de Qur'an. Volgens Bediuzzaman Said Nursi dient, indien het verstand en overleveringen met elkaar botsen, het verstand als basis genomen te worden, en dienen overleveringen geïnterpreteerd te worden. Echter, dat verstand dient dan wel een hoge autoriteit te bezitten in de betreffende discipline. En hetgeen ons van de rust van deze wereld, hetgeen de ongelovigen van de gelukzaligheid van het hiernamaals heeft beroofd en hetgeen de zon van de islam doet verduisteren, is de gedachte dat er tegenstellingen tussen de waarheden van de Qur'an en de waarheden van de wetenschappen zijn ontstaan en zouden bestaan. Hoe kan een slaaf ten aanzien van zijn heer, een dienaar ten aanzien van zijn leider en een kind ten aanzien van zijn vader een opposant of zelfs een vijand zijn? Immers, de islam is de heer en de meester van de wetenschappen, de leider en de vader van de ware kennis! Omwille daarvan behandelt Bediuzzaman in zijn traktaat Het Vijfentwintigste Woord - Verhandeling over de wonderen van de Qur'an - die verzen welke door de ongelovigen worden bekritiseerd. Hij toont daarin aan dat er geen enkel woord, geen enkele zin of geen enkele letter in de Qur'an staat die in tegenspraak met het verstand, met de wetenschap of met logische redenering kan verkeren. En hij toont ook aan dat er in zulke verzen wonderbaarlijkheden met betrekking tot wetenschappen, logische redenering en de schepping kunnen bestaan.
€ 30.00
De reeks van de Risale-i Nur bewijst de waarheden van de Qur'an en legt deze uit aan de hand van een positief wetenschappelijk perspectief. Zij verschaft ons op een heldere, beeldende en overtuigende wijze antwoorden op de belangrijkste vragen van de mensheid naar de zin van het bestaan, zoals: "Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar ga ik heen? Wat is mijn verantwoordelijkheid in deze wereld? Waar komen de schepselen vandaan en waar gaan ze heen? Wat is het wezen, wat is de waarheid van deze schepselen?" De Risale-i Nur beoogt een antwoord op deze vragen te formuleren en als zodanig de zielen en de geesten van de mensen te verlichten. Dat wil zeggen dat er vier fundamentele doelstellingen van de Qur'an zijn: de eenheid van Allah, het profeetschap, de wederopstanding en 'de rechtvaardigheid en de aanbidding'. Wanneer de mensheid, als een uitgestrekte karavaan, een lange processie, vanuit de valleien van het verleden vertrekt, de reis aanvangt in de woestijn van het bestaan en het leven, en voortschrijdt naar de hoogten van de toekomst, en zich geplaatst ziet tegenover de tuinen van de toekomst, dan wendt het universum haar gezicht tot haar. Het lijkt alsof de regering van de schepping, de kennis van wijsheid oftewel de filosofie naar de mensheid zendt teneinde de mensen te ondervragen en hun posities te bepalen, wanneer ze vragen stelt als: "O mensheid! Waar kom je vandaan? Waar ga je naar toe? Wat ben je hier aan het doen? Wie is je leider? Wie is je woordvoerder?" Op een keer, tijdens een dergelijke conversatie stond iemand op te midden van de mensheid, zoals ook profeten als hij voordien waren opgestaan, met autoriteit, de heer van de mensheid Mohammed al-Hashimi (saw), en hij sprak met de tong van de Qur'an: "O, filosofie! Wij allen, menselijke wezens, rijzen omhoog vanuit de macht van de Pre-eeuwige Sultan, vanuit de duisternis van het niet-bestaan naar het licht van het bestaan, en wij allen, zonen van Adam, zijn vertegenwoordigers boven onze broederschepselen wat het dragen van de aan ons toevertrouwde verantwoordelijkheid betreft. We zijn onderweg naar het pad van gelukzaligheid, en in deze wereld houden we ons bezig met de voorbereiding van die gelukzaligheid en met de ontwikkeling van de bekwaamheden, welke ons kapitaal vormen. En ik ben hun meester en hun woordvoerder. Hier bevindt zich een manifest in mijn hand, het woord van de Pre-eeuwige Heerser, de glorieuze Qur'an, waarop het zegel van wonderbaarlijkheid sprankelt en schittert." Aangezien via de heilige Qur'an de beantwoorder van deze vragen, de verschaffer van de correcte antwoorden niets en niemand minder dan Mohammed de Arabier (saw) is, zodoende begrijpen wij hieruit dat de kern van de Qur'an op de bovenvermelde vier fundamentele doelstellingen berust! Deze reeks van verhandelingen, die de filosofie van de Qur'an in de twintigste eeuw weergeeft, een fundament geeft, bewijst en verkondigt dat de islamitische beschaving, welke aan de ene zijde technologie, wetenschap en kunst als materieel perspectief en aan de andere zijde geloof en ethiek als spiritueel perspectief in zich herbergt, alle andere beschavingen achter zich zal laten. We kunnen twee soorten tafsir, exegeses, boeken met uitleg, verklaringen en toelichtingen onderscheiden: De eerste soort bestaat uit de standaardexegeses waarbij en waarin men betekenissen van de formuleringen, de woorden en de beelden en de zinnen van de Qur'an kan aantreffen. Deze benaderingswijze wordt ook wel 'de interpretatie met betrekking tot de woorden van de Qur'an' genoemd'. Hierbij zijn twee nevensoorten aanwijsbaar. De eerste nevensoort bestaat uit interpretaties met betrekking tot 'riwaya' (overlevering). Deze interpretaties steunen en baseren zich op de verzen van de heilige Qur'an, de soenna van de boodschapper van Allah (saw), de werken van de metgezellen van de profeet en die van hun opvolgers. De tafsiruitgave van Ibn Jarir at-Tabari, Djami' al-bayan fi tafsir al-Qur'an, en die van Ibn Kathir, Tafsir al-Qur'an al-Azim, vormen twee voorbeelden van deze soort tafsir. De tweede nevensoort bestaat uit interpretaties met betrekking tot 'diraya' (wijsheid). Deze interpretaties steunen en baseren zich niet alleen op overleveringen, maar tevens op redenering en op de wijsheid om een 'oordeel te kunnen vellen'. De tafsiruitgave van Zamakhshari, al-Kashshaf, en de monumentale uitgave van Fakhr ad-Din ar-Razi, Tafsîr al-Kabîr, vormen twee voorbeelden van deze soort tafsir. De tweede soort tafsir boeken is die van exegeses waarbij en waarin de waarheden van de Qur'an ten opzichte van het geloof met onweerlegbare bewijzen worden uiteengezet en aangetoond. Deze soort wordt ook wel de 'manawie', de spirituele tafsir genoemd. De werk van Imam al-Ghazali, Ihyâu Ulûm ad-Din, en van Imam Rabbani, Maktubat, worden tot deze categorie tafsirboeken gerekend. Het meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld van deze tafsircategorie is de reeks van de Risale-i Nur, van de islamitische geleerde Bediuzzaman Said Nursi; deze reeks bevat in totaal honderddertig traktaten. Het boek 'de Woorden' vormt de eerste en de meest belangrijke pijler van de vier grondpijlers van deze reeks: de Woorden, de Brieven, de Flitsen en de Stralen. Risale-i Nur is een weergaloze 'manawie' tafsir, die de filosofen tot nadenken stemt en tenslotte tot zwijgen brengt. Risale-i Nur legt, met haar subjectieve perspectief, op een rationele en logisch-objectieve wijze de waarheden van ons heilige boek Qur'an uit, een boek dat miljoenen mensen al veertien eeuwen heeft begeleid en geleid. De vertaling van Sözler, de Woorden, waarvan wij hier het genoegen hebben haar te presenteren en te introduceren in de Nederlandse taal, vormt een interpretatie van de lichtgevende verzen van de Qur'an. Het boek is, met de geloofswaarheden en met de waarheden van tawhid, een met bewijzen ondersteunde tafsiruitgave, toegankelijk en begrijpelijk voor iedere laag van een bevolking. Vanuit een positieve wetenschappelijke benadering kan het boek ongelovigen tot nadenken aanzetten en zelfs overtuigen, kan het iedereen aanspreken en zelfs de meest verstarde, eigenwijze filosofen tot zwijgen brengen. Risale-i Nur beantwoordt de meest vitale vragen ten aanzien van de islam en in het bijzonder ten aanzien van het geloof. Het boek legt de niveaus van geloven uit, vanuit het atoom tot en met de zon, en het bewijst de eenheid van Allah en de waarheid, de oprechtheid van het profeetschap. Het boek behandelt alle kwesties betreffende geloof de waardigheid van geloof, vanaf de lagen van de hemel en de aarde, vanaf het onderwerp engelen en de geesten, vanaf de waarheid van de tijd tot en met het bestaan van het hiernamaals, de wederopstanding, het paradijs en de hel, tot en met de werkelijkheid van de dood, de bron van de eeuwige gelukzaligheid en de eeuwige bestraffing. En het boek behandelt deze kwesties via bewijsvoering en argumentatie, via een logische benaderingswijze en een wetenschappelijke onderbouwing. Risale-i Nur manifesteert zich als een meesterwerk, dat zowel ons verstand als ons hart met getuigenissen, verlichtingen en bewijzen overtuigt. Volgens Bediuzzaman bestaan er twee boeken van Allah de Verhevene. Het eerste is het boek der schepping, dat een manifestatie van de eigenschappen van 'takwin' (het scheppen van Allah) en 'qudrah' (de macht van Allah) is. De oordelen van dit boek, oftewel de wetten welke overal in het universum gelden, worden 'sharia at-takwiniyya' genoemd. Echter, de ongelovigen hebben deze wetten ten onrechte 'de natuurwetten' genoemd. Het tweede boek is de Edele Qur'an, een begrip afkomstig uit de eigenschap 'kalam' (het spreken van Allah). Dit tweede boek is als het ware een ware interpretatie van het eerste boek, hetgeen inhoudt dat de Qur'an de interpretatie van het boek der schepping vormt. Vanwege die omstandigheid kunnen er dus geen controverses bestaan tussen deze twee boeken. Alle wetenschappen die het boek van de schepping interpreteren met behulp van openbaring en redenering kunnen geen contrasten vinden of onoverbrugbare controverses tegenkomen met (de oordelen van) de Qur'an. In 'de Woorden' wordt deze waarheid bevestigd door middel van vele voorbeelden uit de Qur'an. Volgens Bediuzzaman Said Nursi dient, indien het verstand en overleveringen met elkaar botsen, het verstand als basis genomen te worden, en dienen overleveringen geïnterpreteerd te worden. Echter, dat verstand dient dan wel een hoge autoriteit te bezitten in de betreffende discipline. En hetgeen ons van de rust van deze wereld, hetgeen de ongelovigen van de gelukzaligheid van het hiernamaals heeft beroofd en hetgeen de zon van de islam doet verduisteren, is de gedachte dat er tegenstellingen tussen de waarheden van de Qur'an en de waarheden van de wetenschappen zijn ontstaan en zouden bestaan. Hoe kan een slaaf ten aanzien van zijn heer, een dienaar ten aanzien van zijn leider en een kind ten aanzien van zijn vader een opposant of zelfs een vijand zijn? Immers, de islam is de heer en de meester van de wetenschappen, de leider en de vader van de ware kennis! Omwille daarvan behandelt Bediuzzaman in zijn traktaat Het Vijfentwintigste Woord - Verhandeling over de wonderen van de Qur'an - die verzen welke door de ongelovigen worden bekritiseerd. Hij toont daarin aan dat er geen enkel woord, geen enkele zin of geen enkele letter in de Qur'an staat die in tegenspraak met het verstand, met de wetenschap of met logische redenering kan verkeren. En hij toont ook aan dat er in zulke verzen wonderbaarlijkheden met betrekking tot wetenschappen, logische redenering en de schepping kunnen bestaan.
€ 30.00
De reeks van de Risale-i Nur bewijst de waarheden van de Qur'an en legt deze uit aan de hand van een positief wetenschappelijk perspectief. Zij verschaft ons op een heldere, beeldende en overtuigende wijze antwoorden op de belangrijkste vragen van de mensheid naar de zin van het bestaan, zoals: "Wie ben ik? Waar kom ik vandaan? Waar ga ik heen? Wat is mijn verantwoordelijkheid in deze wereld? Waar komen de schepselen vandaan en waar gaan ze heen? Wat is het wezen, wat is de waarheid van deze schepselen?" De Risale-i Nur beoogt een antwoord op deze vragen te formuleren en als zodanig de zielen en de geesten van de mensen te verlichten. Dat wil zeggen dat er vier fundamentele doelstellingen van de Qur'an zijn: de eenheid van Allah, het profeetschap, de wederopstanding en 'de rechtvaardigheid en de aanbidding'. Wanneer de mensheid, als een uitgestrekte karavaan, een lange processie, vanuit de valleien van het verleden vertrekt, de reis aanvangt in de woestijn van het bestaan en het leven, en voortschrijdt naar de hoogten van de toekomst, en zich geplaatst ziet tegenover de tuinen van de toekomst, dan wendt het universum haar gezicht tot haar. Het lijkt alsof de regering van de schepping, de kennis van wijsheid oftewel de filosofie naar de mensheid zendt teneinde de mensen te ondervragen en hun posities te bepalen, wanneer ze vragen stelt als: "O mensheid! Waar kom je vandaan? Waar ga je naar toe? Wat ben je hier aan het doen? Wie is je leider? Wie is je woordvoerder?" Op een keer, tijdens een dergelijke conversatie stond iemand op te midden van de mensheid, zoals ook profeten als hij voordien waren opgestaan, met autoriteit, de heer van de mensheid Mohammed al-Hashimi (saw), en hij sprak met de tong van de Qur'an: "O, filosofie! Wij allen, menselijke wezens, rijzen omhoog vanuit de macht van de Pre-eeuwige Sultan, vanuit de duisternis van het niet-bestaan naar het licht van het bestaan, en wij allen, zonen van Adam, zijn vertegenwoordigers boven onze broederschepselen wat het dragen van de aan ons toevertrouwde verantwoordelijkheid betreft. We zijn onderweg naar het pad van gelukzaligheid, en in deze wereld houden we ons bezig met de voorbereiding van die gelukzaligheid en met de ontwikkeling van de bekwaamheden, welke ons kapitaal vormen. En ik ben hun meester en hun woordvoerder. Hier bevindt zich een manifest in mijn hand, het woord van de Pre-eeuwige Heerser, de glorieuze Qur'an, waarop het zegel van wonderbaarlijkheid sprankelt en schittert." Aangezien via de heilige Qur'an de beantwoorder van deze vragen, de verschaffer van de correcte antwoorden niets en niemand minder dan Mohammed de Arabier (saw) is, zodoende begrijpen wij hieruit dat de kern van de Qur'an op de bovenvermelde vier fundamentele doelstellingen berust! Deze reeks van verhandelingen, die de filosofie van de Qur'an in de twintigste eeuw weergeeft, een fundament geeft, bewijst en verkondigt dat de islamitische beschaving, welke aan de ene zijde technologie, wetenschap en kunst als materieel perspectief en aan de andere zijde geloof en ethiek als spiritueel perspectief in zich herbergt, alle andere beschavingen achter zich zal laten. We kunnen twee soorten tafsir, exegeses, boeken met uitleg, verklaringen en toelichtingen onderscheiden: De eerste soort bestaat uit de standaardexegeses waarbij en waarin men betekenissen van de formuleringen, de woorden en de beelden en de zinnen van de Qur'an kan aantreffen. Deze benaderingswijze wordt ook wel 'de interpretatie met betrekking tot de woorden van de Qur'an' genoemd'. Hierbij zijn twee nevensoorten aanwijsbaar. De eerste nevensoort bestaat uit interpretaties met betrekking tot 'riwaya' (overlevering). Deze interpretaties steunen en baseren zich op de verzen van de heilige Qur'an, de soenna van de boodschapper van Allah (saw), de werken van de metgezellen van de profeet en die van hun opvolgers. De tafsiruitgave van Ibn Jarir at-Tabari, Djami' al-bayan fi tafsir al-Qur'an, en die van Ibn Kathir, Tafsir al-Qur'an al-Azim, vormen twee voorbeelden van deze soort tafsir. De tweede nevensoort bestaat uit interpretaties met betrekking tot 'diraya' (wijsheid). Deze interpretaties steunen en baseren zich niet alleen op overleveringen, maar tevens op redenering en op de wijsheid om een 'oordeel te kunnen vellen'. De tafsiruitgave van Zamakhshari, al-Kashshaf, en de monumentale uitgave van Fakhr ad-Din ar-Razi, Tafsîr al-Kabîr, vormen twee voorbeelden van deze soort tafsir. De tweede soort tafsir boeken is die van exegeses waarbij en waarin de waarheden van de Qur'an ten opzichte van het geloof met onweerlegbare bewijzen worden uiteengezet en aangetoond. Deze soort wordt ook wel de 'manawie', de spirituele tafsir genoemd. De werk van Imam al-Ghazali, Ihyâu Ulûm ad-Din, en van Imam Rabbani, Maktubat, worden tot deze categorie tafsirboeken gerekend. Het meest tot de verbeelding sprekende voorbeeld van deze tafsircategorie is de reeks van de Risale-i Nur, van de islamitische geleerde Bediuzzaman Said Nursi; deze reeks bevat in totaal honderddertig traktaten. Het boek 'de Woorden' vormt de eerste en de meest belangrijke pijler van de vier grondpijlers van deze reeks: de Woorden, de Brieven, de Flitsen en de Stralen. Risale-i Nur is een weergaloze 'manawie' tafsir, die de filosofen tot nadenken stemt en tenslotte tot zwijgen brengt. Risale-i Nur legt, met haar subjectieve perspectief, op een rationele en logisch-objectieve wijze de waarheden van ons heilige boek Qur'an uit, een boek dat miljoenen mensen al veertien eeuwen heeft begeleid en geleid. De vertaling van Sözler, de Woorden, waarvan wij hier het genoegen hebben haar te presenteren en te introduceren in de Nederlandse taal, vormt een interpretatie van de lichtgevende verzen van de Qur'an. Het boek is, met de geloofswaarheden en met de waarheden van tawhid, een met bewijzen ondersteunde tafsiruitgave, toegankelijk en begrijpelijk voor iedere laag van een bevolking. Vanuit een positieve wetenschappelijke benadering kan het boek ongelovigen tot nadenken aanzetten en zelfs overtuigen, kan het iedereen aanspreken en zelfs de meest verstarde, eigenwijze filosofen tot zwijgen brengen. Risale-i Nur beantwoordt de meest vitale vragen ten aanzien van de islam en in het bijzonder ten aanzien van het geloof. Het boek legt de niveaus van geloven uit, vanuit het atoom tot en met de zon, en het bewijst de eenheid van Allah en de waarheid, de oprechtheid van het profeetschap. Het boek behandelt alle kwesties betreffende geloof de waardigheid van geloof, vanaf de lagen van de hemel en de aarde, vanaf het onderwerp engelen en de geesten, vanaf de waarheid van de tijd tot en met het bestaan van het hiernamaals, de wederopstanding, het paradijs en de hel, tot en met de werkelijkheid van de dood, de bron van de eeuwige gelukzaligheid en de eeuwige bestraffing. En het boek behandelt deze kwesties via bewijsvoering en argumentatie, via een logische benaderingswijze en een wetenschappelijke onderbouwing. Risale-i Nur manifesteert zich als een meesterwerk, dat zowel ons verstand als ons hart met getuigenissen, verlichtingen en bewijzen overtuigt. Volgens Bediuzzaman bestaan er twee boeken van Allah de Verhevene. Het eerste is het boek der schepping, dat een manifestatie van de eigenschappen van 'takwin' (het scheppen van Allah) en 'qudrah' (de macht van Allah) is. De oordelen van dit boek, oftewel de wetten welke overal in het universum gelden, worden 'sharia at-takwiniyya' genoemd. Echter, de ongelovigen hebben deze wetten ten onrechte 'de natuurwetten' genoemd. Het tweede boek is de Edele Qur'an, een begrip afkomstig uit de eigenschap 'kalam' (het spreken van Allah). Dit tweede boek is als het ware een ware interpretatie van het eerste boek, hetgeen inhoudt dat de Qur'an de interpretatie van het boek der schepping vormt. Vanwege die omstandigheid kunnen er dus geen controverses bestaan tussen deze twee boeken. Alle wetenschappen die het boek van de schepping interpreteren met behulp van openbaring en redenering kunnen geen contrasten vinden of onoverbrugbare controverses tegenkomen met (de oordelen van) de Qur'an. In 'de Woorden' wordt deze waarheid bevestigd door middel van vele voorbeelden uit de Qur'an. Volgens Bediuzzaman Said Nursi dient, indien het verstand en overleveringen met elkaar botsen, het verstand als basis genomen te worden, en dienen overleveringen geïnterpreteerd te worden. Echter, dat verstand dient dan wel een hoge autoriteit te bezitten in de betreffende discipline. En hetgeen ons van de rust van deze wereld, hetgeen de ongelovigen van de gelukzaligheid van het hiernamaals heeft beroofd en hetgeen de zon van de islam doet verduisteren, is de gedachte dat er tegenstellingen tussen de waarheden van de Qur'an en de waarheden van de wetenschappen zijn ontstaan en zouden bestaan. Hoe kan een slaaf ten aanzien van zijn heer, een dienaar ten aanzien van zijn leider en een kind ten aanzien van zijn vader een opposant of zelfs een vijand zijn? Immers, de islam is de heer en de meester van de wetenschappen, de leider en de vader van de ware kennis! Omwille daarvan behandelt Bediuzzaman in zijn traktaat Het Vijfentwintigste Woord - Verhandeling over de wonderen van de Qur'an - die verzen welke door de ongelovigen worden bekritiseerd. Hij toont daarin aan dat er geen enkel woord, geen enkele zin of geen enkele letter in de Qur'an staat die in tegenspraak met het verstand, met de wetenschap of met logische redenering kan verkeren. En hij toont ook aan dat er in zulke verzen wonderbaarlijkheden met betrekking tot wetenschappen, logische redenering en de schepping kunnen bestaan.
€ 0.00
Uw accommodatie bevindt zich op een mooi vakantiepark op slechts 3 km afstand van de toeristische trekpleister Sirmione. Het vakantiecomplex ligt aan het begin van het schitterende schiereiland van Sirmione, aan de zuidelijke kant van het Garda Meer. Het complex strekt zich uit over 160.000m² te midden van groene velden, tuinen en verschillende bloemen. Het park is opgedeeld in 294 bungalows, verdeeld in wooneenheden van twee tot acht bungalows en 100 maxicaravans. Dit park biedt u een ongekend aantal faciliteiten die zullen voldoen aan uw wensen voor een prettig vakantieverblijf. Op het terrein bevindt zich ook een restaurant met een adembenemend uitzicht over het meer en waar u van internationale en regionale culinaire specialiteiten kunt genieten. Er worden verschillende thema avonden georganiseerd zoals de buffet- en barbecue avonden. Ook bestaat er de mogelijkheid om van een ontbijtbuffet te genieten. In het restaurant is het mogelijk tegen aantrekkelijke prijzen een half pension of een vol pension te boeken. Verder vindt u op het terrein een bar, twee moderne congreszalen (240+80 personen) en een miniclub met animatie. Er is zelfs een supermarkt met een groot assortiment. Verder kunt u op het complex tal van activiteiten ondernemen zoals verschillende watersporten of waterfietsen of kanoën huren op het privé strand. Qua sport en andere activiteiten zult u hier voldoende aan uw trekken komen. Zo zijn er zes tennisvelden, een voetbalveldje, beach volleybal, tafeltennis, boogschieten, minigolf en een speeltuin. Zo bevinden zich op het complex maar liefst drie zwembaden, waarvan één speciaal voor kinderen en een andere voorzien van hydromassage. Verder worden aerobics les en watergymnastiek georganiseerd. Dansen, live muziek, shows, cabaret en concerten zijn enkele voorbeelden die elke avond van mei tot september in het amfitheater door het animatieteam worden gehouden. Bij de kiosk is er een heel groot assortiment van allerlei soorten ijs te krijgen, leuk voor groot en klein. U kunt ook ter plekke fietsen huren. Bovendien kunt u gebruik maken van meerdere gezamenlijke wasserettes voorzien van was- en droogmachines. Bij de receptie staan kluizen tot uw beschikking en bovendien kunt u hier ook beschikken over ADSL en Wireless internet.